Németországban 2026-tól megkezdődnek a légi taxik tesztútvonalainak kijelölései. Az ország új „Advanced Air Mobility” (AAM) stratégiája nemcsak a technológiai innovációra, hanem a biztonságra és a társadalmi hozzáférhetőségre is nagy hangsúlyt fektet, célja pedig Németország vezető szerepének megerősítése a légi mobilitás területén.
Volker Wissing közlekedési miniszter szerint a drónok és légi taxik alapvetően átalakítják majd a légiközlekedést. Az elektromosan működő, függőlegesen fel- és leszállni képes járművek (eVTOL) csendesek, helyi szinten emissziómentesek, és minimális infrastruktúrát igényelnek. A miniszter hangsúlyozta, hogy ezek az eszközök fenntartható mobilitást és hatékony áruszállítást kínálnak, miközben segíthetnek a klímaváltozás elleni küzdelemben is.
Az AAM-stratégia keretében Németország a következő lépéseket tervezi:
- 2026-ra az első tesztútvonalak kijelölése.
- 2028-ra földrajzilag korlátozott AAM területek létrehozása.
- 2030-ra a regionális közlekedésbe történő kiterjesztés.
- 2032-re országos szintű működés bevezetése.
A stratégia a különleges felszálló- és leszállóhelyek (vertiportok) létrehozása mellett a pilóták képzésére, biztonsági irányelvek kidolgozására és a szükséges jogi keretek megteremtésére is kiterjed.
Bár az elmúlt időszakban Németországban csökkent a légitaxik politikai támogatottsága – például a Lilium cég anyagi problémák miatt csődöt jelentett –, az ország nem engedheti meg magának, hogy lemaradjon. Az Egyesült Államok és Ázsia jelentős kormányzati támogatásaival szemben Németország célja, hogy az AAM-fejlesztések terén versenyképes maradjon.